Visie en uitgangspunten

De visie op het leren van rekenen en wiskunde door zeer moeilijk lerenden wordt verbeeld met de zogenaamde ijsbergmetafoor (Boswinkel, Moerlands, 2002).

rekenboogijsberg.jpg

Kort gezegd: niet snel het topje van de ijsberg (formeel rekenen) willen bereiken maar breed investeren in drijfvermogen (betekenisvolle situaties).

Uitgangspunten van ontwikkelaars zijn betekenisvol leren, rekenen in contexten, doelgericht toewerken naar latere zelfredzaamheid en interactiviteit (rekenen doe je samen).

De leerlijnen zijn tot stand gekomen op basis van ervaring in de scholen en expertise van velen. Aan de basis lagen eerdere uitwerkingen van kerndoelen. (SLO tussendoelen, CED leerlijnen en cruciale leermomenten Fisme Speciaal Rekenen).

Aan Rekenboog.zml is jarenlang met veel toewijding gewerkt door Dineke de Groot,
Wim Hoogendijk, Lisette Ligtendag, Francien Schoondermark, Nisa Figueredo, Iris Verbruggen, Nina Boswinkel, Mariel Cordang, Annette Koopmans en Jos ter Pelle.